top of page

Dezvoltarea limbajului si a sensibilitatii auditive la prescolari

Actualizată în: 27 iul. 2023



La varsta prescolara, capacitatea copilului de a avea senzatii se restructureaza, se amplifica. Acum trec in prim plan sensibilitatea auditiva, alaturi de cea vizuala: ambele contribuie in mod decisiv la asimilarea informatiilor despre tot ce-l inconjoara pe copil.

Studiile evidentiaza faptul ca la varsta prescolara sensibilitatea auditiva devine de doua ori mai fina decat in cea anteprescolara.

In perioada 3-6 ani, sensibilitatea auditiva cunoaste o serie de specializari interioare: se dezvolta auzul verbal si cel muzical, fapt care ii da copilului posibilitatea de a recunoaste obiectele dupa sunetul pe care il produc la atingerea, lovirea, caderea, ciocnirea lor. Devine posibila aprecierea pe cale auditiva a distantei dintre obiecte, dupa sunetele sau zgomotele pe care le produc.


Senzatiile auditive au un rol important in invatarea limbii (auzul fonematic) si mai tarziu a scrierii. Auzul fonematic pentru invatarea limbii materne este foarte bun, in sensul ca prescolarul aude foarte bine cuvintele, dar este vorba despre un auz verbal global care nu-i permite sa distinga usor sunetele din structura cuvantului.


Pentru dezvoltarea sensibilitatii auditive, la varsta educatiei timpurii, un rol cheie il au exercitiile si jocurile senzoriale. Prin continutul acestora, se urmareste introducerea de stimuli care vor provoca reactii de recunoastere, discriminare, detectare, localizare, comparare, diferentiere, anticipare.



Ghiceste cine este la telefon?

Obiective: dezvoltarea abilitatilor de conversatie, dezvoltarea sensibilitatii auditive

Resurse: telefoane de jucarie, paravan, mese, scaune, sonerie de telefon

Desfasurarea jocului: jocul se desfasoara in grupuri mici de copii, cu toata grupa sau in perechi de cate 2.

Un copil numit se aseaza in spatele paravanului pe un scaunel, avand in fata lui un telefon. In partea opusa paravanului sta un alt copil. Cei doi nu se pot vedea. La un semnal sonor, copiii incep sa vorbeasca la telefon utilizand reguli specifice convorbirilor telefonice dar fara a se prezenta. Dupa cateva minute de conversatie, primul copil precizeaza numele interlocutorului pe care l-a auzit dupa voce. Daca raspunsul este corect, el va fi aplaudat si va da mana cu alt copil care ii va lua locul.

Jocul continua, fiecare copil avand posibilitatea sa participe la joc , sa comunice prin intermediul telefonului si sa identifice numele colegului.

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page