Atunci cand clipim la vederea unei lumini puternice, pleoapele noastre reactioneaza involuntar. O astfel de reactie la stimuli este automata si innascuta si se numeste comportament reflex.
Se estimeaza ca sugarii au 27 de reflexe principale dintre care multe sunt prezente de la nastere sau la scurt timp dupa aceea. Reflexele primare, cum ar fi cel al suptului, al orientarii dupa sfarc si Reflexul Moro sunt legate de nevoile instinctive de supravietuire si protectie sau pot veni in sprijinul relatiei timpurii cu ingrijitorul.
Pe masura ce centrii cerebrali superiori intra in activitate pe parcursul primelor 2-4 luni, sugarii incep sa prezinte reflexe posturale: reactii la modificarea pozitiei sau a echilibrului.
Majoritatea reflexelor sugarului dispar in primele 6-12 luni. Reflexele care continua sa aiba un rol de protectie-cum ar fi clipitul, cascatul, tusea, voma, stranutul, tremuratul si dilatarea pupilelor in intuneric-se pastreaza. Asadar, putem evalua dezvoltarea neurologica si psihologica a sugarului verificand daca anumite reflexe sunt prezente sau absente.
Ce reflexe trebuie sa urmarim?
Reflexul Moro apare atunci cand sugarul este scapat din brate sau aude un zgomot puternic. Sugarul intinde bratele, picioarele si degetele de la maini, isi arcuieste spatele si-si lasa capul pe spate. Acest reflex apare in luna a 7-a de sarcina si dispare atunci cand copilul are 3 luni.
Reflexul Darwinian (de apucare) apare atunci cand se atinge palma sugarului. El strange puternic pumnul si poate fi ridicat in picioare daca se tine bine cu ambele maini de un băț. Acest reflex apare in luna a 7-a de sarcina si dispare atunci cand copilul are 4 luni.
Reflexul tonic al gatului apare atunci cand sugarul este asezat intins pe spate. El intoarce capul intr-o parte, intinde bratul si piciorul pe partea preferata, incordeaza membrele opuse. Acest reflex apare in luna a 7-a de sarcina si dispare atunci cand copilul are 5 luni.
Reflexul Babkin apare atunci cand se ating simultan ambele palme ale sugarului. El deschide gura, inchide ochii, incordeaza gatul, inclina capul spre fata. Acest reflex la nastere si dispare atunci cand copilul are 3 luni.
Reflexul Babinski apare atunci cand se atinge talpa sugarului si el desface degetele evantai si rasuceste talpa spre interior. Acest reflex la nastere si dispare atunci cand copilul are 4 luni.
Reflexul de orientare apare atunci cand se atinge obrazul sau buza de jos a sugarului cu degetul sau cu sfarcul. Sugarul intoarce capul, deschide gura si incepe sa faca miscari de supt. Acest reflex la nastere si dispare atunci cand copilul are 9 luni.
Reflexul de pasire apare cand sugarul este tinut de subrat cu talpile atingand o suprafata plana. El face miscari de pasire care seamana cu mersul bine coordonat. Acest reflex la o luna si dispare atunci cand copilul are 4 luni.
Reflexul de inot apare atunci cand sugarul este asezat in apa cu fata in jos. El face miscari bine coordonate. Acest reflex la o luna si dispare atunci cand copilul are 4 luni.

Evaluarea neurologica si psihologica a bebelusului este absolut necesara pentru ca astfel se pot exclude sau identifica probleme de dezvoltare de timpuriu si astfel o interventie rapida creste sansele copilului de recuperare! In cazul in care copilul nu prezinta o parte dintre aceste reflexe, acest lucru atrage dupa sine incapacitatea copilului de a sta in sezut, de a se hrani, de a merge, de a vorbi.
Desi dezvoltarea creierului la inceputul vietii este coordonata genetic, ea este permanent modificata si pozitiv si negativ de experientele cu mediul. Termenul tehnic pentru aceasta maleabilitate este plasticitate.

Plasticitatea face posibila invatarea. Diferentele de inteligenta intre indivizi pot sa reflecte diferente in ceea ce priveste capacitatea creierului de a forma conexiuni neuronale drept raspuns la experienta. Experientele din copilaria mica au efecte durabile asupra capacitatii sistemului nervos central de a invata si de a stoca informatii. De aceea, este recomandata expunerea copilului la diferiti stimuli potriviti pentru varsta lui. Parintii hiperprotectivi anuleaza incercarile copilului de a descoperi mediul si astfel nu poate avea parte de o stimulare adecvata. Parintii absenti sau cei indisponibili emotional vor creste copii cu probleme emotionale, sociale, cu un IQ sub mediu.
Plasticitatea creierului se pastreaza pe tot parcursul vietii, neuronii modificandu-si forma si marimea ca reactie la experientele cu mediul.
Studiile spun ca mii de sugari si copii mici care si-au petrecut viata in orfelinatele romanesti in pe
rioada de dupa 1989 erau infometati cronic, pasivi si lipsiti de emotii. Isi petrecusera o mare parte din timp stand in pat, fara sa aiba nimic la care sa se uite si fara ca ingrijitorii sa le acorde atentie. Auzisera foarte putine zgomote si au avut contact intr-o mica masura cu persoanele din jur. Dintre copiii de 2 si 3 ani, cei mai multi nu mergeau si nu vorbeau, iar cei mai mari ”se jucau” fara nici un sens. La examinarea tomografica a creierului lor, s-a constatat o lipsa extrema de activitate a lobilor temporali, care regleaza afectivitatea si primesc informatii senzoriale.
Multi dintre acesti orfani au fost adoptati de catre familii din Romania sau Marea Britanie sau au fost preluati de catre asistenti maternali. In ambele cazuri, varsta la adoptie si durata institutionalizarii anterioare au fost factori cheie pentru perspectivele de progres cognitiv al copiilor.
In studiul englezesc, copiii romani care fusesera luati din institutii inainte de varsta de 6 luni, nu au inregistrat deficite cognitive pana la varsta de 11 ani, in comparatie cu copiii copiii adoptati dupa varsta de 6 luni, care au inregistrat un decalaj cognitiv cu 15 puncte mai mic.
Un alt studiu a urmarit dezvoltarea sociala si emotionala a sugarilor romani adoptati de familii din Wisconsin, SUA. La trei ani si jumatate de la adoptie, organismul acestor copii producea doi hormoni in cantitate mai mica decat cea normala (ocitocina si vasopresina) esentiali pentru crearea legaturilor sociale, cum ar fi cea dintre mama si copil.