Intalnesc la cabinet parinti care vin cu copilul la o evaluare logopedica si imi spun isi doresc ca al lor copil sa vorbeasca. Vad destul de des intrebari pe grupurile de mamici referitoare la dezvoltarea limbajului insa de multe ori ca parinte, nu ai informatiile necesare legate de dezvoltarea normala a unui copil iar limbajul inseamna DOAR A VORBI. Pana sa poata vorbi, copilul trebuie in primul rand sa aiba o dezvoltare motrica adecvata varstei. Evaluarea unui copil se poate face incepand cu 6 luni iar rezultatele acestei evaluari ne pot oferi informatii valoroase pentru ceea ce va urma sa se intample cu dezvoltarea copilului.
Astazi as vrea sa va vorbesc putin despre prerechizitele limbajului expresiv si incep cu rolul extrem de important pe care il are sistemul vestibular in dezvoltarea limbajului.

Cercetatorii au adus in atentie in ultima perioada informatii valoroase despre ceea ce inseamna sistemul vestibular. Acesta este simtul miscarii si al echilibrului. El ne ajuta sa ne redresam pozitia capului atunci cand ne miscam si ne face constienti de pozitia capului, ne ajuta sa nu cadem atunci cand ne miscam, este ca un senzor al gravitatiei.
Ce legatura are acest sistem senzorial cu limbajul, cititul si scrisul, cu dezvoltarea emotionala, cu comportamentul? El este in conexiune directa cu toate partile creierului si este ca o baza pentru celelate simturi. Nu suntem constienti de acest simt insa el ne ofera informatii in fiecare moment si este un sistem de referinta pentru restul informatiilor senzoriale pe care le primim. Fiecare schimbare a pozitiei capului stimuleaza sistemul vestibular iar receptorii sunt in urechea interna si sunt diferiti in functie de miscarile si directia capului.
Nucleii vestibulari pun la un loc informatii de la muschi, articulatii, piele, receptori auditivi si vizuali. Ei incep sa functioneze in saptamana a 9-a de sarcina si produc raspunsuri adaptative la miscarile corpului mamei. Creierul copilului reactioneaza la stimularea vestibulara cu mult inainte de a procesa stimularea vizuala sau auditiva si este ca o fundatie ca celelalte simturi sa se dezvolte. Cand copilul are o activitate vestibulara intensa sau prea slab dezvoltata, acest lucru are un impact asupra functionarii intregului sistem nervos.
Sistemul vestibular este cel care dicteaza musculaturii corpului ce sa faca astfel incat sa mentina pozitia corpului si a ne mentine echilibru. Daca un copil are musculatura slab dezvoltata iar acest lucru il impiedica pe copil sa exploreze mediul, sa se joace si astfel nu primeste stimularea necesara pentru stimularea sistemului vestibular. Din aceasta cauza, adeseori copilul prezinta si atentie deficitara.
In primul an de viata copilul copilul invata simtul gravitatiei miscandu-si corpul. In urmatorii ani, abilitatea sistemului vestibular de a face echipa buna cu musculatura, se reflecta in capacitatea copilului de a reusi sa stea pe scaun, de a astepta linistit, de a merge in sir, de a duce la capat o activitate, de a se juca functional.

Sistemul vestibular face echipa cu sistemul vizual si musculatura ochilor. Multi copii cu dificultati de dezvoltare nu pot urmari un obiect in miscare, dificultatea de a-si muta privirea dintr-un punct in altul. Astfel el nu reuseste sa citeasca, sa scrie, sa copieze de pe tabla, sa se joace cu mingea.
Un sistem vestibular dezorganizat, contribuie la hiperactivitate si distractibilitate. Copilul este foarte agitat cand ar trebui sa adoarma, se linisteste greu dupa o activitate ce presupune miscare, nu reuseste sa se focuseze pe o activitate.
Daca bebelusul nu reuseste sa stea in sezut, va avea si probleme de alimentatie. Daca copilul nu se alimenteaza adecvat varstei, daca i se ofera mancarea pasata si nu este incurajat sa mestece, sa muste, sa bea cu paiul, sa bea din cana, musculatura aparatului fonoarticulator nu se va dezvolta bine si va aparea intarzierea in dezvoltarea limbajului. Mai apoi, va avea probleme in implementarea programului de toaleta si toate activitatile ce tin de independenta.
Un copil care nu este dezvoltat motric conform varstei, poate nu va reusi sa isi mentina corpul, sa mearga adecvat, sa arate cu degetul, sa imite cu si fara obiecte (abilitate de baza in invatarea limbajului), nu va reusi sa isi dezvolte pensa digitala, sa isi dezvolte limbajul gestual care este o prerechizita a limbajului expresiv/verbal. El nu va reusi sa aiba un contact vizual bun si toate aceste lucruri interfereaza cu invatarea limbajului.
Asadar, dragi parinti, inainte sa il auzim cum spune cuvinte cu sens de comunicare, trebuie sa ne asiguram ca puiul bifeaza tot ce am enumerat mai sus, ca ii oferim tot sprijinul pentru o dezvoltare corecta insa cu atentie mare, astfel incat sa nu faceti actiuni in locul copilului si sa il privati de situatii in care el poate exersa acele abilitati.