top of page

Copilul meu nu vorbește mult – să mă îngrijorez?

ree


 „Poate e mai leneș la vorbă… sau o fi ceva mai serios?”

 

Ai un copil de 3-4 ani care:

 

Nu vorbește deloc sau spune doar câteva cuvinte?

Folosește gesturi mai des decât cuvinte?

Nu răspunde mereu când e strigat?

Vorbește, dar pare că nu îl înțelege nimeni în afară de tine?

 

Dacă te regăsești în oricare dintre aceste semne, nu ești singur(ă).

Și nu, nu e vina ta.

 

Ce înseamnă „normal” la această vârstă?

 

La 3-4 ani, copilul ar trebui, în mod obișnuit:

 

Să combine 3-5 cuvinte în propoziții

Să înțeleagă cerințe simple („adu mingea”, „pune ursulețul în cutie”)

Să poată purta un mic dialog (chiar și cu propoziții scurte)

Să numească obiecte și persoane familiare

 

Dar ritmul dezvoltării nu e identic pentru toți. Unii copii încep mai devreme, alții au nevoie de mai mult timp. Important este să observi progresul, nu perfecțiunea.

 

 Mituri frecvente care pot amâna intervenția:

 

„E băiat, vorbesc mai târziu.”

„Și verișorul a început să vorbească la 4 ani.”

„Lasă, când intră la grădi o să zboare!”

 

Problema e că, dacă există o întârziere reală, timpul pierdut înseamnă oportunități ratate de dezvoltare. Iar la 3-4 ani, creierul copilului este extrem de receptiv la intervenții.

 

Posibile cauze ale întârzierii în vorbire:

 

Expunere insuficientă la limbaj (ecrane multe, conversații puține).

Probleme auditive (otite repetate, hipoacuzie).

Dificultăți senzoriale sau motrice.

Tulburări de dezvoltare (TSA, întârziere globală).

Blocaj emoțional (traume, despărțiri, schimbări bruște).

 

Este rolul tău, ca părinte să observi și să ceri sprijin atunci când ceva „nu se leagă”.

 

Ce poți face ACUM:

 

Vorbește cu copilul clar și simplu. Nu folosi diminutive în exces. Fii prezent(ă) când comunici.

Redu timpul la ecrane. Înlocuiește cu joacă interactivă.

Creează contexte de comunicare. Nu oferi lucruri automat ci așteaptă să ceară chiar și printr-un gest.

Folosește rutina zilnică ca prilej de limbaj. „Punem șosetele. Unde e cealaltă șosetă?”

Notează ce spune. Fă un mic jurnal. Ce cuvinte folosește? Ce sunete? Ce gesturi?

 

Când e timpul să ceri o evaluare psihologică/logopedică?

 

Dacă nu înțelege cerințe simple.

Dacă nu pare interesat de comunicare.

Dacă la 3 ani spune sub 50 de cuvinte.

Dacă nu leagă 2 cuvinte într-o propoziție.


 


 
 
bottom of page