Dragi parinti de pitici, as vrea sa va povestesc despre beneficiile muzicii si ale exercitiilor muzicale pe care le lucreaza Geanina Studencu la atelierul ei. In primul rand, as vrea sa spun ca mi-am dorit foarte mult ca fetita mea sa aiba o dezvoltare cat mai buna pe toate planurile. Si in momentul in care am participat pentru prima oara la atelierul muzical, nu m-am putut abtine sa nu ii scriu Geaninei cate beneficii am vazut in munca ei. In afara de mama sunt psiholog si desigur ca am facut o multime de conexiuni in momentul in care am vazut ce este in spatele acestor exercitii distractive dar si utile in acelasi timp.
Sa trecem la subiect si sa va spun si voua despre ce este vorba. Stim cu totii, sunetele sunt vibratii ale aerului. Tonul produs de diferitele unde sonore (instrumente muzicale) este complex, fiind o suprapunere de mai multe frecvente si amplitudini.

Ce se intampla la nivelul creierului atunci cand copiii nostri sunt expusi la muzica si ritm? In partea stanga a creierului, exista doua zone foarte importante: Planum temportale (PT) si Girusul Heschl. Well, complicate denumiri, nu? Insa nu asta trebuie sa retinem, ci cum reactioneaza aceste zone la imputul muzicii?! Partea aceasta stanga a creierului este responsabila pentru decodarea mesajelor, astfel incat din Planum temporale, mesajele sunt directionate spre sistemul cortical de procesare spatiala. Asta inseamna ca creierul integreaza ce auzim, cu ce vedem, cu ce simtim tactil sau mirosim. De asemenea, in aceasta zona, se face practic sedimentarea noilor concepte invatate, pe baza experientelor anterioare. Practic ii usuram copilului nostru procesul de invatare iar el reuseste prin stimulare adecvata sa decodeze noi concepte.
Pe aria aceasta, vedem la Geanina exercitiile de tipul:
*identifica sunetele de animale sau fa asocierea intre ce ai auzit cu denumirea obiectului/animalului.
*raspunsul la instructiunea verbala: de exemplu Geanina le da copiilor diferite comenzi pe care ei trebuie sa le indeplineasca pe un anumit ritm, intr-un anumit interval de timp, in sincron.
*folosirea diferitelor exercitii cu instrumente muzicale pentru a reproduce un anumit ritm, pentru a invata concepte precum culori, numere, litere, sunete, cuvinte.
Girusul Heschl, decodifica mesajul si il proceseaza pe linie semantica, adica copilul invata sensul cuvantului.
O functie importanta a sistemului auditiv uman este decodarea sunetelor vorbirii. Sarcina de baza a sistemului de perceptie al vorbirii este sa asocieze sunetele cu un inteles. De aceea copiii mici recunosc vaca insa nu o denumesc asa, ii spun mu. Inceputul limbajului tine de memoria echoica, atunci cand copilul imita dupa adult sunete. De aceea le insotim de imagini, de actiuni, de cantecele cu miscari, ca el sa le asocieze. Sistemul nervos realizeaza mult mai multe sarcini atunci cand decodeaza vorbirea: intelegerea sensului cuvintelor (jocul cu obiecte care produc sunete sau asocieri de imagini cu sunete), cine emite vorbirea, cand este aceasta emisa, daca Geanina vorbeste in soapta sau normal.
Atunci cand copiii executa exercitiile legate de ritm, Geanina ii invata sa tina ritmul 1,2,3 si sa verbalizeze asta. Obiectivul final este ca ei sa reuseasca sa tina acest ritm in gand. Iar vorbirea in gand activeaza emisfera stanga. De ce este un plus pentru copilul mic activarea emisferei stangi? Pentru ca ea e cea care este reponsabila de comunicare si limbaj, coordoneaza cele cinci simturi, este responsabila de logica si de calculele matematice, opereaza cu comparatii si tot felul de rationamente, coordoneaza logica si ratiunea.
Va amintiti lectiile in care va erau predate concepte pe care nu le intelegeati sau modalitatea de predare era rigida, uneori chiar agresiva? Cu ajutorul muzicii, copiii emit primele sunete, danseaza, invata concepte, reusesc sa se coordoneze mai bine, isi dezvolta simturile si totul se intampla cu mare bucurie.
Perceptia muzicii este la fel ca si perceptia vorbirii, o abilitate caracteristica numai omului. Dar in timp, vorbirea este utilizata pentru a comunica propozitii si concepte iar muzica poate comunica emotii, dispozitii sau stari afective care sunt benefice in viata noastra.
Muzica ajuta creierul sa identifice tipare si sa faca predictii, ceea ce ajuta omul sa anticipeze ca urmeaza sa se intample un pericol de exemplu. Muzica are de asemenea si un rol social, oamenii danseaza si se simt bine in grupuri.

In cadrul atelierelor muzicale tinute de Geanina, copiii mai invata sa isi astepte randul, sa puna obiectele la loc dupa ce le folosesc, isi dezvolta abilitati de imitare cu si fara obiecte (foarte importante pentru dezvoltare), isi dezvolta abilitati din sfera motricitatii fine si grosiere, atentia, memoria, contactul vizual, raspunsul la ascultare, coordonarea mana-ochi, imaginatia, socializarea.
Cat de multe beneficii am vazut eu in munca ei, a Geaninei! Nu-i asa ca acum nu mai vezi atelierul muzical doar ca pe o simpla joaca?