
Pentru a putea stimula spontaneitea limbajului trebuie avute in vedere urmatoarele obiective:
Stimularea dorintei de comunicare a copilului; acest lucru se realizeaza prin creearea de situatii si contexte in care copilul sa fie nevoit sa folosesca limbajul expresiv pentru satisfacerea unor nevoi imediate.
Transformarea comunicarii intr-o activitate distractiva; prin joc vom avea o rata mai mare de succes a vocalizarilor astfel ca putem folosi anumite jocuri de care copilul este interesat.
In stimularea folosirii spontane a limbajului este important ca elevul sa descopere beneficiile folosirii limbajului expresiv si sa aiba initiativa intr-o conversatie.
In momentul in care ne fixam ca target cresterea spontaneitatii limbaului copilul trebuie sa aiba o serie de prerechizite minime si anume copilul trebuie sa aiba abilitatea de aproximare macar a cuvintelor. In acesta etapa nu se urmareste corectarea limbajului sau imbunatatirea claritatii ci provovarea acestuia.
In continuarea voi prezenta cateva exemple practice pentru atingerea targeturilor de mai sus:
1.Initiati o activitate placuta de copil (trebuie sa-i atrageti atentia dar sa-i restrictionati oarecum accesul) in momentul in care copilul numeste activitatea va fi integrat pentru a scurta perioada de timp pentru a nu intervenii satietatea si pentru a fi stimuat sa cera din nou.
2. Jocul cu baloane de sapun. Parintele va lua sticluta cu baloane si va incepe sa se joace cu ea, atunci cand copilul va cere folosint limbajul vocal (vreau baloane, baloane, ba) si nu cel gestural parintele va sulfa in baloane.
3. Oferit-i un aliment nedorit/neplacut sau faceti o activitate care sa nu-i palca pentru a exprima neplacerea.
4. Activati o jucarie, pe care copilul sa nu stie sa o pornesca , apoi lasati-o sa se opreasca si puteti sa o dati copilului.
5. Spuneti-i ca a terminat o anumita activitate dar conditionati, cu ajutorul mediului, plecarea din acesta de o emisie vocala ( nu am loc, vreau sa trec, ia mana )
6. Initiati un joc social apoi apriti brusc jocul si asteptati o cerere vocala.
7. De obicei activitatile sociale placate sunt jocurile fizice precum gadilatul, aruncatul spre tavan, groapa cu furnici, uta-uta, podul de piatra.
8. Pregatiti-va sa va jucati un joc din care sa lispseasca o parte importanta apoi invitati-l la joaca.
9.Titirezul fara suportul de invartit
10. Piticot fara zaruri
11. Creionul fermecat fara creion
12. Humpy dumpy fara ou
13. Colaj fara lipici
14. Colorat fara creioane
15. Introduceti o eroare intr-un joc.
16. Faceti un puzzle cu copilul si dupa ce pune cateva piese dati-i o piesa care nu se potriveste(mult mai mare sau mult mai mica)
17. Uitati-va pe o carte pe care o tineti cu susul in jos
18. Inversati partile unei jucarii
19. Puneti o recompensa intr-o cutie transparenta ce nu poate fi deschisa de catre copil. Pentru a putea ajunge la premiu trebuie sa cera ajutorul (deschide , desfa cutia, ia capacul)
20. In activitatile domestice omiteti anumite elemente
21. La servirea supei nu-i puneti lingura. Aceata poate fi la vedera insa pentru a ajunge la ea trebuie sa o cera
22. Pentru apa nu-i puneti pahar
23. Puneti-l sa se spele in cada dar omiteti sa puneti apa
24. Plecati afara dar nu-i dati pantofii