Deseori, parintii sunt ingrijorati in momentul in care intervin probleme de invatare la scoala.
Exista mai multe motive pentru esecul la scoala, dar de cele mai multe ori intervine o anume tulburarea de invatare. Copiii care prezinta tulburari de invatare pot avea un nivel de inteligenta normal, dar, din cauza acestei tulburari, profesorii si parintii isi pun un semn de intrebare legat de inteligenta lor in general.
Deseori, acesti copii se straduiesc foarte mult sa raspunda la instructiuni, sa se concentreze si sa fie „buni” atat la scoala, cat si acasa.
Totusi, in ciuda efortului, nu reusesc sa indeplineasca sarcinile scolare si raman in urma. La scoala, tulburarile de invatare afecteaza 1 din 10 copiii.
Se presupune ca aceste tulburari sunt cauzate de o problema la nivelul sistemului nervos ce afecteaza primirea, procesarea sau comunicarea de informații. Unii copii cu astfel de tulburari sunt de asemenea hiperactivi, nu pot sa stea linistiti, pot fi foarte usor distrasi de la activitate si au o atentie de scurta durata.
Medicii psihiatrii au declarat faptul ca o interventie timpurie poate reduce efectele unei asemenea tulburari; in cazul in care tulburarea nu este diagnosticata si tratata inca din primele stadii, poate aparea efectul de „bulgare de zapada”. De exemplu, un copil care nu învață matematica în școala generala, nu poate înțelege algebra în liceu. Copilul, care va incerca din greu sa invete, va deveni din ce in ce mai frustrat si vor aparea problemele emotionale (stima de sine scazuta in fata unor esecuri repetate). Unii copii vor avea un comportament inadecvat la scoala pentru ca vor prefera sa fie vazuti ca „rai”, nu „prosti”
Cele mai frecvente semne pe care le pot depista parintii in acest sens ar fi:
Dificultate in intelegerea si indeplinirea instructiunilor.
Copilul uita ceva ce tocmai i s-a spus.
Copilul nu reuseste sa invete sa citeasca, are probleme de ortografie, de scris, si / sau la matematica, intervenind astfel esecul.
Nu reuseste sa diferentieze dreapta de stanga sau sa identifice cuvinte; mai poate exista tendinta de a inversa literele, cuvintele sau numerele; (de exemplu, confunda cifra 25 cu 52, "b" cu "d," sau "la" cu "al").
Probleme de coordonare in timpul mersului, la orele de sport, sau in timpul activitatilor obisnuite (cand tine un creion in mana sau se leaga la sireturi).
Copilul pierde cu ușurință sau rătăcește teme, manuale sau alte obiecte.
Copilul nu intelege conceptul de timp; este confuz atunci cand apar in vorbire cuvinte ca "ieri, azi, maine."
Primul pas in aceasta situatie este constientizarea dificultatilor de invatare ale copilului si intelegerea impactului lor asupra comunicarii, abilitatii de „a se ajuta singur”, disponibilitatii de a accepta disciplina, jocului si capacitatii de independenta. Aceste probleme trebuie analizate foarte atent de catre un specialist care sa determine clar maniera in care este afectat copilul.
Sunt necesare discutii cu parintii si copilul, participarea acestuia la anumite teste si comunicarea cu profesorii din scoala. E necesar sa se determine cazul in care copilul are nevoie de un ajutor special sau terapie speciala de limbaj, astfel incat parintii sa-si sustina copilul in maximizarea potentialului de invatare.
Părinții trebuie să ia în considerare limita delicata dintre acordarea excesiva de ajutor sau ajutorul prea putin oferit copilului lor in atingerea obiectivelor educaționale. Este important sa intarim increderea copilului in el (lucru vital pentru crearea unui mediu sanatos).
